maandag 3 oktober 2011

Creatieve digitale wereld

In een kleurboek 
dansen wasco's,
in een fotoboek 
leven foto's.

In een sprookjesboek 
zit een tovenaar,
bij een liedjesboek 
hoort een gitaar. 

Maar het leukste is
een leerkracht die leest 
want als die vertelt
is het één groot feest! 


Wat als je een boek wil vertellen in de klas? Draai je je boek steeds om om de prenten te tonen? Teken je zelf alle prenten over op een groter formaat? Of laat je alles over aan de verbeelding van de kinderen? 


WEL... WIJ DEDEN HET NET IETS ANDERS!


Vrijdagmorgen 30 oktober vertrokken we naar school voor een creatieve dag! We kregen immers de opdracht een prentenboek te digitaliseren... 


Nina, Whitney, Yoshi en ik vormden een groepje en begonnen aan het zware werk! 
Als eerste: de keuze van een verhaal... Een moeilijke beslissing! Maar al snel waren we gewonnen voor een boek waarin de prenten eigenlijk schaduwen waren. 
Yoshi kende het boek en las het voor aan Nina, Whitney en mij. Wij dachten na over de beelden die de tekst bij ons opriepen. Zo kwamen we stap voor stap aan de uitwerking van ons digitaal verhaal. 
We zouden figuren knippen uit papier en deze dan op een overheadprojector leggen. De projectie zouden we fotograferen om zo hetzelfde effect als in het originele prentenboek te krijgen. 
Yoshi, Nina en ik gingen aan het tekenen, knippen en fotograferen. Whitney startte met het inspreken van de tekst. 
Op het einde van de voormiddag waren alle scènes gefotografeerd en was de tekst zo goed als ingesproken. 
Nu moesten we enkel nog de foto's uitsnijden en de tekst opsmukken met een aantal geluiden. 
Thuis werkten we allemaal nog even verder en ons resultaat is nu te zien! We zijn er fier op! 


Alleen... WAAROM AL DIE MOEITE?
Wel, als leerkracht zal je dit alles niet zo snel doen. Het vraagt veel tijd en er zijn ook andere manieren om de prenten van het verhaal over te brengen aan de leerlingen. Toch vond ik de opdracht zeer verrijkend en prettig. 
Daarom kan je als leerkracht met je leerlingen aan de slag gaan! 
Je kan hen elk een stukje van een verhaal laten tekenen en deze tekeningen fotograferen, je kan hen in groepjes een verhaal laten kiezen dat ze op deze manier moeten bewerken,...


WAT IK VAN DEZE OPDRACHT VOND?
Kort en bondig: tijdrovend maar heel inspirerend! 


DUS... Klasje van de toekomst: houd jullie maar vast! ;) Ik heb véél plannen met jullie! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten