donderdag 24 november 2011

Een heerlijke mengeling van...

Ingrediënten:

Een thema: dinosaurussen.
Materiaal: schmink, karton, kleren, een powerpoint, ...
Een groepje: Jolien, Ingeborg, Maya en ik.
Twee startsessies: digitale decorbouw en basistechnieken schmink. 

Veel creativiteit. 
En nog meer inspiratie. 

Recept:
Meng een aantal studenten, die samen hetzelfde thema kregen, in een groepje. Geef deze studenten 2 startsessies: één i.v.m. digitale decorbouw waar ze leren hoe ze een indrukwekkend, eenvoudig maar knap decor in elkaar kunnen steken via de computer, meer bepaald het programma 'powerpoint' en  één i.v.m. basistechnieken schminken waar de studenten kennismaking met een aantal zeer leuke projecten die toepasbaar zijn in de lagere school en waar ze enkele belangrijke principes i.v.m. schminken leren. 


Laat de studenten nadien zelfstandig aan het werk gaan om zelf een verhaal op te bouwen waarin het geleerde aan bod komt. Vertrouw op hun creativiteit en inspiratie. 
Geef hen voldoende materiaal ter beschikking en laat hen voor de rest volledig opgaan in de opdracht. 
Nadien zet je je lekker neer en geniet je van een heerlijk spektakel! 
_____________________________________________________________
Het samenwerken verliep vlot en het opgelegde thema was leuk en vernieuwend om rond te werken. 
Het thema zorgde ervoor dat we van bij het begin in een richting werden gestuurd. De opdracht kon dus veel sneller uitgewerkt worden. 


De begeleiding gedurende de dag was een beetje minder. Dit kwam waarschijnlijk wel doordat de opdracht redelijk eenvoudig was. Door de startsessies werd voldoende info meegegeven waarmee we verder konden. Ik heb de begeleiding dan ook niet gemist.

Het leuke aan de opdracht was dat de taken verdeeld konden worden op een manier waar iedereen zich goed bij voelde. Dit zorgde ervoor dat de opdracht meerdere mensen aansprak en boeide. 
Ikzelf hou niet zo van 'toneel' spelen en in de kijker staan. Daarom werd beslist dat ik de verteller zou zijn waardoor ik minder op de voorgrond zou komen en toch ook een belangrijke rol zou hebben tijdens de opvoering. 
Mijn grenzen heb ik uiteraard niet echt verlegd. Maar ik heb wel genoten van de voorstelling, en dat lijkt mij nog steeds het belangrijkste! 

Ook de andere voorstellingen waren zeer interessant en mooi opgevoerd. Het was leuk dat de thema's een aantal keer terugkwamen. Zo kon je vergelijken en zien welke associaties er allemaal gemaakt werden. 


Kortom, de namiddag was een voorbeeld van een zeer leuke, eenvoudige muzische opdracht die zeker en vast haalbaar is met leerlingen van het lager onderwijs en waar zeker ook tijd voor gemaakt kan worden, aangezien de opdracht op zich niet héél veel tijd in beslag neemt. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten