Voorbije dinsdag kwam Kris De Ruysscher het KaHo bezoeken. Hij zou ons een beetje meer vertellen over de leerlijn muzische opvoeding en het evalueren van muzische opvoeding.
Zijn 'intrede' in de klas trok meteen de aandacht van de studenten. Een reclame over studenten waarbij als 'stunt' geschilderde handen en armen worden gebruikt, dat is iets dat tot de verbeelding spreekt. Bovendien sloot dit, onbewust, aan bij de vorige muzosessie.
Gedurende de voormiddag vertelde hij veel over de manier waarop muzische vorming gegeven moet worden. Het was jammer dat hier zoveel tijd naartoe ging, aangezien onze docente dit allemaal al zeer goed had uitgelegd de voorbije twee jaar.
Op de duur werd de voorstelling dan ook een beetje saai.
De muzische leerlijn die de spreker introduceerde was dan weer wel een aandachttrekker. De muzische leerlijn zou ervoor zorgen dat alle leerplandoelen samen in 1 bundel staan. Dit zou het werken met de leerplannen natuurlijk vergemakkelijken. De uitleg die de spreker ons gaf en de papieren die we kregen zullen dan ook nog vaak door onze handen gaan.
Na de middagpauze gingen we verder met een sessie rond evalueren. Ook hierover hebben we reeds veel informatie gehad gedurende de volledige opleiding. Toch was deze sessie behoorlijk interessant.
Meneer De Ruysscher gaf ons een aantal ideeën en vooral aandachtspunten mee. Zonder ons iets op te leggen, vormde hij onze gedachten toch een beetje om.
Het besluit dat ik uit deze muzodag kan trekken, is dat we gedurende de opleiding een grote en ruime vorming gekregen hebben. Ik heb de indruk dat die vorming door de modules extra verdiept wordt.
Alle prikkels die we de voorbije 3 jaar kregen, worden nu versterkt om ze hopelijk sterk genoeg te laten zijn zodat we ze volgend jaar kunnen toepassen.
Voorlopig is dat bij mij zeker het geval! Ik ben ervan overtuigd dat wat tijdens de opleiding en deze sessies verteld werd aandachtspunten en streefdoelen zijn voor leraars en leraressen. Toch komt die overtuiging niet zozeer door de sessies, wel omdat ik uit de vorige jaren veel inspiratie heb opgedaan en me gedurendee de opleiding reeds een beeld heb gevormd van muzo in het lager onderwijs. Dit sluit aan bij wat tijdens de opleiding verteld en aangeprezen werd/wordt.
Soms heb ik echter het gevoel dat men op de duur het tegenovergestelde zal bereiken. Te lang stil staan bij een bepaald onderwerp doet jammer genoeg net afkeer krijgen...
Hopelijk komt het niet zo ver!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten